biografie | texty V:K: | obrázky | AVU | E | taiji | other languages | různé

anketa děkana FAVU Igora Zhoře o FAVU

otázky se nezachovaly, vyplývají doufám z odpovědí
1
Když už je, tak ji podporuju. Ale jinak přiznávám, že můj dlouhodobý sen to určitě nebyl; příjemně ubíjející brněnská atmosféra je pro mě takový strašák, že nově vzniklá škola nemohla mít v mých představách jinou úlohu, než tuhle atmosféru sama ještě masívněji podporovat. Ani teď nevím, je-li tomu tak či jinak, ale odněkud - snad ze souhrnného pocitu z nejrozličnějších příznaků, tak jak potkávám studenty FAVU, atd., jsem získal více optimizmu, že to může být právě studentský živel, který s tím třeba něco udělá.
Z hlediska "obecné koncepce uměleckého školství" bych taky spíš upřednostňoval napřed zkvalitnění brněnské ŠUŘky než grandiózní projekt, určený vlastně pro málem stejný vzorek populace, přitom právě tito lidi nezřídka budou solidní středoškolské výtvarné vzdělání postrádat.
Ve vztahu k výtvarným školám vůbec, nejen FAVU, mám svoje čistě osobní bloky - těžko se mi překovává vlastní přesvědčení, že výtvarné umění je jako životní cesta "nepravděpodobné", a neměly by se do něho lanařit zástupy, kterým se tak metodicky připravuje životní zklamání. Škola přirozeně vnukne do těch lidí nějaký étos, potvrdí jim, že malování, aj., jsou vážné činnosti, a nato je vypustí do světa, kde jim to je většinou k ničemu. Kam vlastně výtvarné školy cílí - to by mělo být nějak jasné, i když se to nemusí hned formulovat do definic. Můžu si představit, že mají vychovávat špičkové výtvarné umělce, a počet studentů pak vyplývá z toho, že aby byl jeden dobrý sochař, musí vzejít z mnoha průměrných (Exupéry). Nebo je poptávka po určitých výtvarných pracech, a tomu je nutno se přizpůsobit, takže pokud někdo ještě žádá krajinky, musíme učit krajinomalbu. Jestlipak to má spíš směřovat do perfektně vybavených profesionálů, anebo do tvořivých, a tedy vůči vlastní tvorbě poněkud bezbranných proklatců? Třeba by se dokonce měl monitorovat výskyt výtvarných typů v populaci, a podle toho stanovit obory na výtvarné škole! Má se to celé koncipovat s ohledem na současný art world, jehož realita je v mnoha ohledech docela citelná (ale který ostatně v každém svém momentě už neodpovídá stavu světa) - stav světa je spíš přítomný v dnešních studentech, tak proč je retardovat..., takže to raději má být futuristická vize, jak asi bude vypadat svět za dvacet let, a podle toho už nyní "formovat" ty, kteří ji provedou? Má škola být opravdu jen pro vyvolené, kteří ji povznesou na určitou kvalitu, projdou zasvěcením (lze si představit školu, která bude třeba jen pokračovat v "tajných" tradicích výtvarného umění), anebo má mít např. úlohu aktivního vytížení potenciální skupiny pouličních gangů mladých nezaměstnaných, kteří takto alespoň mají lepší, takříkajíc kulturnější vyžití, a s nimi by umění mohlo pak být třeba i trochu míň elitářské, a i ta moje nervóza z připravenosti absolventů by zde mohla být rozptýlena faktem, že škola sama zaručuje dostatečně zajímavý život (a tak to není žádná tragédie, když po ní člověk dělá zas něco úplně jiného). Širší základna také znamená širší výtvarnou obec, a tím větší napínavost, když se něco v umění děje, milosrdně to také trochu zastíní fakt, že se o malování zajímají vesměs jen malíři, atd.
Jenže v praxi to asi vždycky dopadá tak, že se nakonec vychovají prostě "vejtvarníci", kteří se občas uživí kšeftama, někdy i výtečně. Kterým pořád zůstává zasutá výčitka, že by správně měli dělat Umění. A mezi nima se někteří z nich nějakým řízením dostanou do divize, do ligy, do reprezentace - někdo se tam musí dostat, tyhle posty jsou přece tady, dané, s někým se to zaplnit musí. Těžko říct, jak s tím (s neodvratnou produkcí vejtvarníků, ba až "kumštýřů"!) má počítat vysoká výtvarná škola. Rozličná zacílení, jak jsem je velmi nesystematicky zmínil výše, možná nemohou tuhle fatálnost přemoci, ale myslím, že se jí nesmějí podřídit.
2
Myslím, že by neměla být "univerzalistická". V současné době, zdá se, chce pokrýt pokud možno všechno, je v tom snad trochu cítit guberniální velikášskost, jako že i my máme na to, co dělají jinde; jenže právě takto je nahraditelná. Potřeba zaostření ohniska mi připadá evidentní, nechť se do Brna musí jezdit studovat to, co jinde není příliš k mání. (Co to ale má zase být, aby to stejně nedopadlo jako "typický brněnský produkt" - symbolem brněnské světovosti jsou pro mě např. proslulé drátěné sokly v Moravské galerii, ty jinde k mání opravdu nejsou.)
Budu teď mluvit bez ohledu na to, co je možné, avšak s ohledem na to, co mi připadá zajímavé. Kreslení, modelování a malování tam podle mě musí být, a ve značné míře, přesto ale spíš jako něco, co se učí průběžně všichni, a paralelně s vlastní specializací, ne jako samostatné obory, poněvadž celkové zaměření školy by mělo myslím mířit do oblasti informačních médií. Nemám médiama na mysli prostě jen to klasické a nabubřelé aplikování nějakých pokročilých technologií. Představuju si provokativní pokus o vyrvání zpátky žánrů, které se dneska nacházejí v ranku komerce a médií: reklama, hry, vytváření mýtů. Fakt, že to předpokládá i ovládnutí počítačových a pod. technologií není tak podstatný, za speciální považuju vystavení "tradičního" kreslení, malování a sochařství tlaku těchto nových skutečností, a navíc jejich sociální dosah. Cosi bauhausovského k Brnu docela ladí. Zatímco Akademie se nikdy opravdu nevyvětrá, a snad to lze nakonec považovat za přednost, Brno je mladá škola a měla by využít právě své nezatíženosti.
Mýtotvorba, hráčství, programování předmětů, atd.; co těmito slogany konkrétně myslím zde blíže nerozvádím, dostali bychom se do úletu. Ale rád se o nich budu bavit jindy.
4
Záleží samozřejmě právě na zaměření. Napadají mě jména, která bezpochyby napadla i Vás. Zřejmě se zatím ještě nemůže podařit dát dohromady skupinu "stejně" smýšlejících, takže by asi bylo spíš vhodnější risknout konfrontační sestavu: raději černobílé střety než pohodovou střední šeď. Ale co by tohle mělo znamenat konkrétně, nevím. Knížák v Brně se mi líbil (ostatně je to taky myslím Knížákova idea, že brněnská škola by měla mít ten "experimentální" charakter), ale postrádal bych ho na AVU. (I když si ho představovat jen jako deratizátora je zavádějící, myslím, že má čím dál více pochopení pro konzervativní hodnoty.) Jmenoval bych další lidi, úzká spolupráce by měla být i s lidmi z institucí, jako MG, Dům umění, aj., včetně (všech tří) soukromých galeristů, ale pořád bude napřed záležet na tom, kam se má brněnská škola v budoucnosti napřít.

napište sem svůj vzkaz, pokud chcete odpověď, uveďte také svůj e-mail
biografie | texty V:K: | obrázky | AVU | E | taiji | other languages | různé