biografie | texty V:K: | obrázky | AVU | E | taiji | other languages | různé

Gabriel Kokolia Mainer Ruller, Zámek Mělník, 1993, bar. katalog, kurátor: Inge Lindemann a Ludvík Hlaváček, viz též text v katalogu: Ludvík Hlaváček

odpovědi V.K. na anketu Inge Lindemann

1. Cítíš se být umělcem pražským, českým, československým, východoevropským nebo evropským?
Sice se můžu abstraktně považovat za člověka globálního, obyvatele planety, ale ve skutečnosti vidím, že ani tak bych neunikl místnímu kulturnímu kontextu, který je v jádru středoevropský. Sám od sebe se určitě nemám potřebu nějak definovat, leč nemůžu nevidět, že někde jsou moje věci jako doma a jinde jen na návštěvě.
My se tady opravdu cítíme jako ve středu světa, nebo alespoň Starého světa. Náš důlek ve středu střední Evropy je zřetelný i na mapách, které nezobrazují hranice států. Je to pro nás jediné myslitelné místo, z něhož lze ukazovat, kterým směrem leží jih, sever, východ, západ. Ale nejenže odsud světové strany vycházejí, ale taky se tu v průběhu času potkávají a kříží: spousta válečných politických a kulturních nájezdů zrovna tady dosáhla své nejzazší hranice. A to jsme my, co se tu potkávalo a křížilo, naše geny, čili je pro nás přirozené považovat za svůj nejenom vlastní střed, ale i ty světové strany, které se do něho kdy přitáhly. Ačkoli ani tyhle vazby nepřemůžou domáckou omezenost Středu, žijeme tu na původním dně mořském, k jeho dnešnímu horizontu přes prsten hor však nedohlídáme - aspoň ne do doby globálního oteplení. Jeden druh nekonečna nám s mořským obzorem schází. Teoreticky bychom neměli být tolik umělci dálav a výšin, jako spíše středu či dna.
2. Změnila se tvoje práce po revoluci 1989? Jak ovlivnila nová politická situace tvoje dílo?
Hlavní změna je, že se může svobodně pohybovat po zeměkouli. Ale jinak je to jedno. Nebyl jsem nikdy proti komunizmu takovým způsobem, že bych s jeho pádem o něco přišel. Komunizmus byl všude a nikde, nedefinovatelný jako Tao, zdálo se mi, že nelze být pro něj ani proti němu, jelikož neexistuje; být v opozici jako by znamenalo mu jakousi existenci dávat a zpětně na ní být i závislý. Věřil jsem, že je věčný, ještě po třech letech se mi ta změna zdá fantastická.
Současná vláda naopak docela existuje, a brzo si jistě mezi intelektuály vynutí jednostranným ekonomizmem opozici, zatím jsme ji však paradoxně museli víceméně podporovat, jinak bychom se ocitli zas u komunistů.
V Americe se mi zdají umělci už po několik let okouzlení možností vstoupit se svou prací na pole politických problémů, tady umělci v podstatě tu revoluci udělali jen aby po nějaké době odevzdali svou moc bankéřům a kariéristům a vrátili se zpátky do děr. Umění se hned po svém vzniku přirozeně stává věcí veřejnou, avšak kompetence umělcova spočívá hlavně v tom, co se dělo před tím, než k tomu došlo, jestli, obrazně řečeno, každá rozkvetlá haluzka (je máj a píšu to doma pod kvetoucími jabloněmi...) má vyživující zázemí v jí odpovídajícím kořínku.
3. Jak reaguješ na "nový" otevřenější vztah k západnímu umění?
Miró ještě říkal, že pracuje jako zahradník. Jeho obrazy tvořily dohromady zahradu, kterou on zaléval a stříhal. To působí jako poněkud staromilská idyla. Vedle toho z naší perspektivy vypadá art world jako úžasně reálná věc, má ohromující realitu zelinářského supermarketu. Ale zahrada tam není. Mně ovšem láká produkovat produkty a dostat za ně dobře zaplaceno, kéž by šlo být zahradníkem a superzelinářem zároveň, jenže zahrada, aby byla dostatečně reálná, si vyžaduje spoustu času - snad všechen. Komerčně úspěšní umělci si tudíž musejí započítat do ceny svých věcí i vysoké odlučné od zahrady, vždyť art world si žádá rovněž všechen čas. Jak říkám, lákají mě velice příležitosti i styl, který on nabízí, ale zatím vždycky vlastně rozhodl jednoduchý fakt - totiž, že zahrada je hezčí. V tom supermarketu to vypadá hrozně, produkty se směňují vesměs nerozbalené, bedlivě se zkoumají etikety.
4. Myslíš, že umělec má společenskou zodpovědnost? Co bys chtěl dosáhnout svou prací, ke komu mluvíš?
Já k nikomu nemluvím. Při malování něco mluví ke mně, myslím, že když divák nebude mluvit, uslyší to taky.
Umění je zajisté s to vytvořit slogany, které změní svět. Ještě spíš se to zdaří, když použije média, resp. se nechá jimi použít. Ale měnit svět - já myslím, že už je změněný až až. Dokonce lze získat dojem, že se vlastně nedá ani nic pokazit, ani nic napravit, jak se zlo a dobro recyklují jedno z druhého. Já věřím v obrazy, že jsou to bytosti, nové věci, takže jejich karma může být prosta zla; zdá se mi, že doopravdy nemůžu dělat víc, než zvyšovat statistický výskyt hodných věcí.
5. Mluvíme-li o klasických oborech umění, proč sis zvolil malířství?
Možná jsem malíř, protože se rád matlu v barvách, hlavně v olejích. Musím si pak nacházet záminky, kterýma bych tu zálibu zdůvodnil či zamaskoval.
Nebo snad mě u toho drží jiná věc: že se vůbec něco dá namalovat. Pořád ještě mi to vrtá hlavou, co se stane, když se něco namaluje. Došel jsem pak k tomu, že namalováním se věc nezdvojuje, ale prodlužuje. Od té doby je všechno jinak.
Anebo to, že člověk maluje obraz. Což je většinou plátěný objekt, namazaný z jedné strany barvama, který přes - anebo právě pro - svou materiálovou triviálnost najednou v sobě nese a propojuje celé světy, znamená sebe a zároveň něco jiného, vydává a přijímá energii i čas, má dokonce i cenu a dá se prodat.
Ale spíš jsem malíř jenom prostě proto, že se to tak přihodilo. Je mi to nakonec úplně jedno, jestli maluju. Člověk musí něco dělat, a ani malba neučiní snažení méně marné. Hlavně žít ve skutečném čase a na skutečném místě.
Takže se pak přihodí i to, že dělám taky jiné věci, než jen malbu: sochy, performance atd., třebaže jsem na tom poli kutilem. Protože nakonec to dělám, že je to docela zábava, neznám asi ani lepší, kdyby mě to všecko nebavilo, nikdy bych to nedělal.
6. Na co myslíš a co zakoušíš při práci na díle?
Zdá se mi, že při tom lžu. A sice jako když se člověk zaplete do lží při společenské konverzaci a musí se vybičovat, aby se neprolátnul a najednou seznává, že lež má svoje zákony a vstupuje nevyhnutelně do reality a teď že už napořád podle ní bude muset žít a učinit ji pravdou. V češtině ve významu "nelži" říkáme "nevymýšlej si". Člověk si však nikdy nevymýšlí dost, skutečnost je pokaždé ještě o fous úplnější. Takže se mi zdá občas, že lžu, ale silnější je vědomí, že se snad ani lhát nedá, anebo jinými slovy, že pořád ještě nelžu dostatečně.
7. Jaká událost na tebe dosud nejvíc zapůsobila, ovlivnila tě jako člověka nebo jako umělce?
Nevím, snad příležitost civět po několik měsíců do vln Tichého oceánu v Headlands Center for the Arts při San Francisku. Do teďka mi oceán šplouchá v hlavě. Myslím, že se z toho hned nevymaluju.
Sledoval jsem vlny, až jsem skoro přestal myslet na ně a začal myslet jimi, nelineární logikou, kterou se nestlačitelná voda pohybuje ve vodě. Od té doby kreslím a maluju takové sítě, které následují pohyb vln do hlubin a zpátky, namalováním se je bifluju nazpaměť a pak se je pokouším promítat při vidění na prostor. Zabírá to strašně času, výsledky nejsou ještě nijak ohromující, ale mám pocit, že to zrovna má tak být.
8. Co bylo nejdůležitější událostí v tvé umělecké kariéře až do dnešních dnů a co by ji tak ještě mohlo překonat?
Jednoduše odmítám vidět svůj život jako kariéru umělce. A ta že se bude skládat z takzvaných důležitých událostí. A že z nich jednu si budu v sobě hýčkat jako onu nejdůležitější...
To je dosti chudá vize života. Všechny události jsou si rovny, ať se přihodily doma či v galerii, v srdci či na plátně, jsou uskutečněné naší přítomností v nich, ale stěží s ní měřitelné: v Guinessově knize rekordů najdeme nejvyšší hory atd., ale kdy v ní bude zaznamenán nejpříjemnější kopeček? (Na to se však těším, já ho totiž znám!) To je superlativ středu. Měřit se dají jenom hranice. Historie umění let šedesátých a sedmdesátých bez problémů zaznamenala všechna překročení hranic, avšak co se vlastně dělo ve středu věci, jako bychom právě zjišťovali až nyní. Ty hlavní věci jsou ty vedlejší.
Jak říká Schelling, dokončení díla vede k citu nekonečného uspokojení, poněvadž vyšlo z pocitu nekonečného rozporu: v tomto rozmezí se jedině pohybuje kariéra umělce. Opět tedy není nic k měření, nekonečno neznamená nejvíc, jak jsme náchylní předpokládat, nýbrž nám sděluje, že všechna měřítka by selhala.

Výstava na Sýpce, 1993


napište sem svůj vzkaz, pokud chcete odpověď, uveďte také svůj e-mail
biografie | texty V:K: | obrázky | AVU | E | taiji | other languages | různé