biografie | texty V:K: | obrázky | AVU | E | taiji | other languages | různé
Gabriel Kokolia Mainer Ruller, Zámek Mělník, 1993, bar. katalog, kurátor: Inge Lindemann a Ludvík Hlaváček, viz též text v katalogu: Ludvík Hlaváček
odpovědi V.K. na anketu Inge Lindemann
- 1. Cítíš se být umělcem pražským, českým,
československým, východoevropským nebo evropským?
- Sice se můžu abstraktně považovat za člověka
globálního, obyvatele planety, ale ve skutečnosti
vidím, že ani tak bych neunikl místnímu kulturnímu
kontextu, který je v jádru středoevropský. Sám
od sebe se určitě nemám potřebu nějak definovat,
leč nemůžu nevidět, že někde jsou moje věci jako
doma a jinde jen na návštěvě.
My se tady opravdu cítíme jako ve středu světa,
nebo alespoň Starého světa. Náš důlek ve středu
střední Evropy je zřetelný i na mapách, které
nezobrazují hranice států. Je to pro nás jediné
myslitelné místo, z něhož lze ukazovat, kterým
směrem leží jih, sever, východ, západ. Ale nejenže
odsud světové strany vycházejí, ale taky se tu
v průběhu času potkávají a kříží: spousta válečných
politických a kulturních nájezdů zrovna tady dosáhla
své nejzazší hranice. A to jsme my, co se tu potkávalo
a křížilo, naše geny, čili je pro nás přirozené
považovat za svůj nejenom vlastní střed, ale i
ty světové strany, které se do něho kdy přitáhly.
Ačkoli ani tyhle vazby nepřemůžou domáckou omezenost
Středu, žijeme tu na původním dně mořském, k jeho
dnešnímu horizontu přes prsten hor však nedohlídáme
- aspoň ne do doby globálního oteplení. Jeden
druh nekonečna nám s mořským obzorem schází. Teoreticky
bychom neměli být tolik umělci dálav a výšin,
jako spíše středu či dna.
- 2. Změnila se tvoje práce po revoluci 1989?
Jak ovlivnila nová politická situace tvoje dílo?
- Hlavní změna je, že se může svobodně pohybovat
po zeměkouli. Ale jinak je to jedno. Nebyl jsem
nikdy proti komunizmu takovým způsobem, že bych
s jeho pádem o něco přišel. Komunizmus byl všude
a nikde, nedefinovatelný jako Tao, zdálo se mi,
že nelze být pro něj ani proti němu, jelikož neexistuje;
být v opozici jako by znamenalo mu jakousi existenci
dávat a zpětně na ní být i závislý. Věřil jsem,
že je věčný, ještě po třech letech se mi ta změna
zdá fantastická.
Současná vláda naopak docela existuje, a brzo
si jistě mezi intelektuály vynutí jednostranným
ekonomizmem opozici, zatím jsme ji však paradoxně
museli víceméně podporovat, jinak bychom se ocitli
zas u komunistů.
V Americe se mi zdají umělci už po několik let
okouzlení možností vstoupit se svou prací na pole
politických problémů, tady umělci v podstatě tu
revoluci udělali jen aby po nějaké době odevzdali
svou moc bankéřům a kariéristům a vrátili se zpátky
do děr. Umění se hned po svém vzniku přirozeně
stává věcí veřejnou, avšak kompetence umělcova
spočívá hlavně v tom, co se dělo před tím, než
k tomu došlo, jestli, obrazně řečeno, každá rozkvetlá
haluzka (je máj a píšu to doma pod kvetoucími
jabloněmi...) má vyživující zázemí v jí odpovídajícím
kořínku.
- 3. Jak reaguješ na "nový" otevřenější
vztah k západnímu umění?
- Miró ještě říkal, že pracuje jako zahradník.
Jeho obrazy tvořily dohromady zahradu, kterou
on zaléval a stříhal. To působí jako poněkud staromilská
idyla. Vedle toho z naší perspektivy vypadá art
world jako úžasně reálná věc, má ohromující realitu
zelinářského supermarketu. Ale zahrada tam není.
Mně ovšem láká produkovat produkty a dostat za
ně dobře zaplaceno, kéž by šlo být zahradníkem
a superzelinářem zároveň, jenže zahrada, aby byla
dostatečně reálná, si vyžaduje spoustu času -
snad všechen. Komerčně úspěšní umělci si tudíž
musejí započítat do ceny svých věcí i vysoké odlučné
od zahrady, vždyť art world si žádá rovněž všechen
čas. Jak říkám, lákají mě velice příležitosti
i styl, který on nabízí, ale zatím vždycky vlastně
rozhodl jednoduchý fakt - totiž, že zahrada je
hezčí. V tom supermarketu to vypadá hrozně, produkty
se směňují vesměs nerozbalené, bedlivě se zkoumají
etikety.
4. Myslíš, že umělec má společenskou zodpovědnost?
Co bys chtěl dosáhnout svou prací, ke komu mluvíš?
Já k nikomu nemluvím. Při malování něco mluví
ke mně, myslím, že když divák nebude mluvit, uslyší
to taky.
Umění je zajisté s to vytvořit slogany, které
změní svět. Ještě spíš se to zdaří, když použije
média, resp. se nechá jimi použít. Ale měnit svět
- já myslím, že už je změněný až až. Dokonce lze
získat dojem, že se vlastně nedá ani nic pokazit,
ani nic napravit, jak se zlo a dobro recyklují
jedno z druhého. Já věřím v obrazy, že jsou to
bytosti, nové věci, takže jejich karma může být
prosta zla; zdá se mi, že doopravdy nemůžu dělat
víc, než zvyšovat statistický výskyt hodných věcí.
- 5. Mluvíme-li o klasických oborech umění,
proč sis zvolil malířství?
- Možná jsem malíř, protože se rád matlu v barvách,
hlavně v olejích. Musím si pak nacházet záminky,
kterýma bych tu zálibu zdůvodnil či zamaskoval.
Nebo snad mě u toho drží jiná věc: že se vůbec
něco dá namalovat. Pořád ještě mi to vrtá hlavou,
co se stane, když se něco namaluje. Došel jsem
pak k tomu, že namalováním se věc nezdvojuje,
ale prodlužuje. Od té doby je všechno jinak.
Anebo to, že člověk maluje obraz. Což je většinou
plátěný objekt, namazaný z jedné strany barvama,
který přes - anebo právě pro - svou materiálovou
triviálnost najednou v sobě nese a propojuje celé
světy, znamená sebe a zároveň něco jiného, vydává
a přijímá energii i čas, má dokonce i cenu a dá
se prodat.
Ale spíš jsem malíř jenom prostě proto, že se
to tak přihodilo. Je mi to nakonec úplně jedno,
jestli maluju. Člověk musí něco dělat, a ani malba
neučiní snažení méně marné. Hlavně žít ve skutečném
čase a na skutečném místě.
Takže se pak přihodí i to, že dělám taky jiné
věci, než jen malbu: sochy, performance atd.,
třebaže jsem na tom poli kutilem. Protože nakonec
to dělám, že je to docela zábava, neznám asi ani
lepší, kdyby mě to všecko nebavilo, nikdy bych
to nedělal.
- 6. Na co myslíš a co zakoušíš při práci na
díle?
- Zdá se mi, že při tom lžu. A sice jako když
se člověk zaplete do lží při společenské konverzaci
a musí se vybičovat, aby se neprolátnul a najednou
seznává, že lež má svoje zákony a vstupuje nevyhnutelně
do reality a teď že už napořád podle ní bude muset
žít a učinit ji pravdou. V češtině ve významu
"nelži" říkáme "nevymýšlej si". Člověk
si však nikdy nevymýšlí dost, skutečnost je pokaždé
ještě o fous úplnější. Takže se mi zdá občas,
že lžu, ale silnější je vědomí, že se snad ani
lhát nedá, anebo jinými slovy, že pořád ještě
nelžu dostatečně.
- 7. Jaká událost na tebe dosud nejvíc zapůsobila,
ovlivnila tě jako člověka nebo jako umělce?
- Nevím, snad příležitost civět po několik měsíců
do vln Tichého oceánu v Headlands Center for the
Arts při San Francisku. Do teďka mi oceán šplouchá
v hlavě. Myslím, že se z toho hned nevymaluju.
Sledoval jsem vlny, až jsem skoro přestal myslet
na ně a začal myslet jimi, nelineární logikou,
kterou se nestlačitelná voda pohybuje ve vodě.
Od té doby kreslím a maluju takové sítě, které
následují pohyb vln do hlubin a zpátky, namalováním
se je bifluju nazpaměť a pak se je pokouším promítat
při vidění na prostor. Zabírá to strašně času,
výsledky nejsou ještě nijak ohromující, ale mám
pocit, že to zrovna má tak být.
- 8. Co bylo nejdůležitější událostí v tvé
umělecké kariéře až do dnešních dnů a co by ji
tak ještě mohlo překonat?
- Jednoduše odmítám vidět svůj život jako kariéru
umělce. A ta že se bude skládat z takzvaných důležitých
událostí. A že z nich jednu si budu v sobě hýčkat
jako onu nejdůležitější...
To je dosti chudá vize života. Všechny události
jsou si rovny, ať se přihodily doma či v galerii,
v srdci či na plátně, jsou uskutečněné naší přítomností
v nich, ale stěží s ní měřitelné: v Guinessově
knize rekordů najdeme nejvyšší hory atd., ale
kdy v ní bude zaznamenán nejpříjemnější kopeček?
(Na to se však těším, já ho totiž znám!) To je
superlativ středu. Měřit se dají jenom hranice.
Historie umění let šedesátých a sedmdesátých bez
problémů zaznamenala všechna překročení hranic,
avšak co se vlastně dělo ve středu věci, jako
bychom právě zjišťovali až nyní. Ty hlavní věci
jsou ty vedlejší.
Jak říká Schelling, dokončení díla vede k citu
nekonečného uspokojení, poněvadž vyšlo z pocitu
nekonečného rozporu: v tomto rozmezí se jedině
pohybuje kariéra umělce. Opět tedy není nic k
měření, nekonečno neznamená nejvíc, jak jsme náchylní
předpokládat, nýbrž nám sděluje, že všechna měřítka
by selhala.
Výstava na Sýpce, 1993
biografie | texty V:K: | obrázky | AVU | E | taiji | other languages | různé