biografie | texty V:K: | obrázky | AVU | E | taiji | other languages | různé
Kresba
- Mnemotechnická pomůcka 1
- Při kresbě perem a tuší je špička pera výtokem z nádrže na tuš někde nad hlavou. Možno si myslet, že kreslíme pravou sépií. Čím tato tuš vskutku je, mě nezajímá více, než je nezbytné, je to asi nějaká temná paměť světa nebo bolest světa, jeho černá žluč, jíž se uleví, když je jí puštěno žilou. Sloužím jen k regulaci množství tuše, protékající špičkou do papíru.
- Mnemotechnická pomůcka 2
- Nekreslím sám, nýbrž se věci kreslí samy. Ruka jest poslední ze soustav pák reprodukčního pantografu. To je často nezbytné, poněvadž někdy sám nevím, jak věc vypadá. Moje úloha je opět pomocná: dbám, aby klouby zařízení nešly ztuha.
- Mnemotechnická pomůcka 3
- Každá čára má svůj život, je to bytost. Má tvar sebe samé a sama sebou tvaruje okolí. Mimoto má tvar toho, co zobrazuje, a zobrazené má svou historii. Chci, aby se čáry měly dobře ve svém osobním i veřejném životě.
- Mnemotechnická pomůcka 4
- Tuš, jakkoli nutná k vytvoření kresby, přece papír bolí, ničí ho, dělá mu jizvy. Je radno býti ohleduplný a dbát, aby nedošlo ku svévoli, nejsem chirurg, ale porodník.
- Mnemotechnická pomůcka 5
- Jen za vyjímečných situací je papír plochou. Jinak je to vždy prostor, který se zpravidla definuje už první čarou. Už ta má v sobě zakódovanou příští metriku. Vysvědčením serióznosti a slušnosti ke kresbě a jejímu dalšímu vlivu je, když sebeulítlejší metriku důstojně respektujeme.
- Mnemotechnická pomůcka 6
- Poněvadž všechno něco znamená, existuje rozdíl v gestu, aniž by nutně musel být rozdíl v nakresleném tvaru. Lze kreslit k palci nebo k malíčku, doleva či doprava, od středu či dostředivě, zvenčí nebo zevnitř, fraktálně z chaosu nebo lineárně z rastru, aniž by ruka přitom kreslila vždy jiný tvar. Dále: pohyb vychází z prstů nebo ze zápěstí či z lokte, z ramene, páteře, pánve nebo až z plosek nohou, přičemž duše pohybu nemusí dlít v těchto samotných ložiscích, ale jinde, pod pupkem, v šíji, na čele, na spáncích, na vrcholu hlavy, v bublině kolem těla, za tělem, za horizontem, v očích vpředu, v očích vzadu nebo, jak jsem se již zmínil, ve věci, která je kreslena. Tato gesta vznikající při kreslení a tato jejich fyzická nebo metafyzická těžiště je možno interpretovat jakožto čarodějnický arzenál (čaro-dějnický).
- Mnemotechnická pomůcka 7
- Nedíváme se směrem k papíru, nýbrž hledíme odtud, odkud se čáry vzájemně vidí. Disciplína kresby slouží k tomu, aby se čáry vzájemně viděly. Přivedeme-li toto ku zdaru, pak i neviditelné čáry spatří se navzájem. Udržujeme prostředí kresby transparentní, nezamlžujeme je vlastním obrazem.
- Mnemotechnická pomůcka 8
- Jsou potřeba kresby všeho druhu, dobré, špatné. Kresbu nelze pokazit.
biografie | texty V:K: | obrázky | AVU | E | taiji | other languages | různé