rozhovor mezi Helenou Blaškovou a Terezou Sochorovou | |
Terezo, když jsem viděla tvoji animaci Čtenářka poprvé, bylo to v rámci prezentace klauzurních prací na brněnské FaVU, na které studuješ. Tehdy jsi ji promítala v malém prázdném školním kumbálu v posledním patře budovy, daleko od hlavních výstavních místností. Když jsem do místnosti vešla, zavřela za sebou dveře a posadila se, cítila jsem sice určitou přitažlivost chvíle, protože se v domě plném známých ukrývám kamsi do tmy, ale v okamžiku koncentrace na animaci jsem už přičítala veškerou působivost jen vyprávěnému příběhu a obrazu. Když jsme ale připravovali výstavu v AJS, uvědomila jsem si, že vhodnější prostor a okamžik pro projekci Čtenářky, než byla akademická půda a klauzurní výstava, už možná nelze najít. Syrovost nezabydleného prostoru, nenucenost instalace i kontext školního a uměleckého prostředí hrály podstatnou roli. Podobné neinscenované symbiózy artefaktu a místa a času jeho prezentace lze v uměleckém provozu jen těžko dosáhnout. Vzpomeneš si na tvoji původní představu o ideálním způsobu prezentace Čtenářky? Shoduje se s školní projekcí a v čem se liší s instalací Čtenářky na výstavě v AJS? Vzpomínám si jen na to, jak bylo těžké nějaký prostor vybojovat. V budově plné lidí, kteří chtějí něco ukazovat. A stal se zázrak. Čtenářku tehdy skoro nikdo neviděl. Komisi jsem uspala jiným videokouskem. Čtenářka byla také promítána během jednoho z komponovaných audiovizuálních večerů kina Světozor. Přizpůsobovala jsi ji podmínkám kinosálu? Nevím, tak velkou jsem ji ještě nepotkala. Takovou zkušenost s ní nemám. (Vlastně žádnou ze svých věcí jsem v kinosále neviděla.) Možná by se mi odcizila. Už by to nebyl hlas mojí maminky, ale paní učitelka ze školky. Vidím ji spíš v tichosti zahrady za oknem než na jevišti. (Pro mnoho lidí.) pozoruji Občas bývá inspirace částečně chápána jako pouhé kopírování formy, stylu, tématu... Jak inspiraci vnímáš ty? Vrána k vráně sedá. A že občas zabloudí do jiných lesů a posadí se vedle tygra a poslouchá jeho příběh, je přirozené. Už jen ta cesta k tygrovi do pralesa jí v lecčems napoví, nebo zavede jinam. Inspirace pour tout le monde Tvoje výstava nese v názvu opět citát od Duras, na pozvánce byl otištěný další úryvek z knihy Psát. Jak důležité pro tebe nakonec bylo uvést původ těchto textů, proč to výstava odkrývá, nebylo by zajímavější jejich zdroj zamlčet? Cítím v tom i určitou úctu k Duras. Myslím, že mě ani nenapadlo ji zatajovat, než o tom někdo neřekl. Nechtěla bych, aby text napsaný někým jiným, byl přisuzován mně. Nebo aby to muselo zůstat otázkou. A i tak myslím, že tolik povšimnutelných indicií tam zase není. Spíše to jsou metafory, podobenství, příběhy bez pohybu, tiché radosti... Na výstavě zpracováváš témata jak osobní, tak také velmi obecná a klasická, jako je smrt, samota, láska, přátelství, psaní, čtení. I tvé další práce se týkají podobných základních témat. V čem jsou pro tebe přitažlivá, a proč tě zajímají více, než módní a trendová témata? nemohu říct Brněnská FaVU se zdá být dobrou líhní talentovaných videotvůrců a animátorů. Stále se objevují zapálení autoři a nové zajímavé práce, ze kterých je cítit odvaha sáhnout si i na nefalšované filmové řemeslo a tradice, ale často s jistou dávkou syrové estetiky a punkerských emocí. Většina těchto prací má velmi podobnou a charakteristickou poetiku, kterou já trochu přičítám samotné atmosféře školy a města. Co ty na to, souhlasíš se mnou, ovlivňují tvojí tvorbu nějak spolužáci a nálada města? ve vztahu se lidé a věci ovlivňují Když už jsme se dotkli té inspirace a vlivů, můžeš vyjmenovat nějaké další umělce (umění), které máš ráda a proč? Nebo naopak, které nesnášíš? Ozu (miluji)... A co nějací fotografové, máš někoho oblíbeného? Mám ráda A závěrem trochu záludná otázka. Kam psaní nedosáhne? Nakreslím to, počkej...
|
|