Pope's Dress Code je můj dlouhodobý performativní koncept, přerušovaně aktivní od 30. dubna 2020 a od té doby je přítomen každého mého oficiálního výstupu na poli akčního umění. Nosím bílé oblečení a červené boty.
Pope's Dress Code je uniformou. Performativní funkcí uniformy je udržovat svého nositele v pracovním módu. Další je sjednocovat, což ovšem u uniformy papežství nenastává, neboť je uplatňována právě jedním člověkem v daném čase. Výjimkou jsou umělecká díla (reflexe, adaptace, …), tato výjimka platí pro herce apod. a předpokládá „hru na …“, znamená papežství jenom „jako“. Tak je tomu v dílech Paola Sorrentina. Který nicméně pootevřel otázku dopad přijetí oné role pro konkrétního člověka, kdy se dotyčný musí vzdát své dosavadně platné identity a osvojit si novou, respektive obnovenou. Je třeba zkoumat a rozvíjet sféru svého „já“, jež se dotýká duchovního povolání. Duchovní povolání však nemusí být pouze papežství, kněžství obecně, řeholní život… Já, Eva Marie Růžena, jsem povolána jako (katolický) básník.
Pope's Dress Code je vnější oporou o vysoké symbolické, duchovní, mystické hodnotě. Účelem je skrze něj poznávat svoji verzi „identity povolaného“. Jedná se o živoucí juxtapozici pýchy a pokory. Je spouštěčem citů, o nichž jsem vždy věděla, jichž jsem se však jinak nedovedla „dotknout“.
Funkce (schematicky):
a) vnější: vizuální, ironicky-reprezentativní, referenční (The Young/New Pope Paola Sorrentina)
b) mezní: rámující
c) vnitřní: fyziologická, psychická, duchovní