Svou maturitní práci bych asi popsala jednou delší větou jako obrazový manifest spolupráce, v níž je shrnuta a zahrnuta nejen spolupráce člověka s člověkem, ale i spolupráce člověka se strojem potažmo s nástrojem.
Opustila jsem od významu slova manifest, kdy se tímto slovem označuje veřejné slavnostní nebo programové prohlášení, významný ústní nebo písemný projev. Tento význam se zabývá slovním nebo písemným prohlášením. Já se zajímala spíše o projev obrazový.
Vycházela jsem z původu slova, které vzniklo z latinského manifestus, což v překladu znamená zjevný, snadno pochopitelný. Využila jsem obrazu jako výrazový prostředek, který nám jednoduše názorně dokáže ukázat, cokoli potřebujeme. Malovaným obrazem jsem se snažila jednoduše vyjádřit, zpracovat podobu různých druhů spolupráce.
Určitě už každý s někým někdy spolupracoval na plnění stejného cíle. Díky tomu, že spolupráci známe všichni, je pro nás snadněji rozpoznatelná už jen z pohledu na ni. Proto se mi se spoluprací pracovalo snadněji a lépe se mi zachycoval ten prostý základní význam slova manifest – zjevný, snadno pochopitelný, který jsem snad obrazově ztvárnila a vystihla.
Spolupráce je častý jev, který patří k normálnímu chování všech živých tvorů. Společné úsilí zaměřené na dosažení úspěchu aspoň jednoho ze spolupracujících. Pokud si vezmeme spolupráci v nejzákladnějším významu, jako součinnost můžeme spoluprací nazývat i samotnou práci s nástroji a stroji, protože se stávají součiniteli práce, pomáhají nám, tak aby došlo k naplnění daného cíle, daného úspěchu.
Před začátkem práce jsem si kladla otázku, zda v dnešní době konceptů a hlubokých myšlenek dokáže obraz, malba, nést význam sám o sobě? Dokáže přenést myšlenku, třeba tu manifestu? Dokáže nést výstižně to, co umělec chce říci, aniž by k tomu bylo nutno přiložit papír s popiskem a vysvětlením? A dokážu to unést já? Dokáži já namalovat něco, co nepotřebuje druhou vrstvu?
Jednou z inspirací mi byl jeden obraz, který jsem malovala před rokem a ztvárnila jsem na něm babičku s dědou na zahradě a proto je většina obrazů situovaná na zahradě a ve volné přírodě nebo na nich zachycuji starší lidi.
Lenka Zadražilová