BEZNAZVU//THROUGHOUT THE LINES

BEZNAZVU

KP_LS_2015/2016_2. ročník 

Lidové umění si všímalo života lidí spjatého se specifickou oblastí. Estetizovalo zvyky, slavnosti,, inspirovalo se přírodou. Přirozené bylo osvojovat si svět určitým způsobem, přičemž prvky vyjmuté z původního prostředí byly prezentovány v jiném kontextu – vyšívání krojů, ornamentální malby na budovách.

Ve folklorních tradicích jde o přenesení původní lidové kultury, ke snaze uchopit a vyložit svět pomocí něčeho symbolického. Prostřednictvím časté redukce na geometrické tvary a rostlinné ornamenty jsou složité přírodní formy a činnosti daného místa zobecňovány. Funkce byla nejen zdobná, ale také sdělovací a rituální. Jistý řád zakreslení v sobě ukrýval kódy, které byly čitelné právě pro určité území a jeho obyvatelstvo. Na stejném principu vznikla i má kniha, kdy jsou motivy – patroni jednotlivých navštívených míst – složené z kódů, kterým jen já mohu zcela porozumět.

Ve svém projektu pracuji s paralelou. Přivlastňuji si postupy lidového umění, kteréžto převádím do výtvarného jazyka dnešní doby – kresby podobající se tetování, jenž se dokážou rozšířit a dostat do podvědomí stejně jako lidové malby na domech či jiných předmětech. Stejně tak využívám zvukového záznamu, který rozšiřuje motiv a zároveň  objektivizuje práci založenou na vyhraněné subjektivitě. Kresby se stávají odrazem detailů a situací z běžného života založených na vlastních prožitcích, které přetvářím na základě svých emocí a paměti. 

BEZNAZVU from Alžběta Chmelíková on Vimeo.

 

THROUGHOUT THE LINES

KP_ZS_2016/2017_3. ročník

Throughout the lines je audiovizuální systém inspirovaný principem, který známe z přírody – parazitismem. Tato inspirace se promítá do mého zájmu, který je postaven na dvojí rovině – na jedné rovině se zabývám vztahem mezi kresbou a zvukem (ať už se jedná o parametry objektů, jejich vzájemné relace nebo generování zvuku na základě daných vztahů), na rovině druhé pak sleduji způsob danosti jistého typu fiktivní životní formy, která funguje na základě tzv. multiagentního systému, ve kterém jednotlivé prvky kresby (agenti) interagují. 

 

Dlouhodobě se zabývám tématem kresby, kterou kombinuji s matematikou. Tu využívám především pro stanovení pravidel mezi jednotlivými řády a prvky v rámci kresby samotné. Doposud jsem těchto postupů užívala pouze u technického média kresby.  Tento zdánlivý limit jsem se rozhodla překročit na mé nynější stáži, přičemž jsem se zabývala především studiem linie v diskurzu multimédií.

 

Tvary (agenti) vzniklé kresbou poskytují v systému vstupní data, která v závislosti na daných algoritmech určujících jejich chování v systému, vytváří zvukovou syntézu. Tvary jsou tak rovněž reprezentanty vlastností zvuku ovlivňující zároveň jeho parametry – vzniká tak komplexní systém, jenž je složen ze vzájemně propojených částí vykazující jako celek jednu nebo více vlastností, které nejsou jasně viditelné z vlastností jednotlivých částí. Tento systém generuje a propojuje zvuk i vizuál. Jinými slovy parametry tvarů jsou určující nejen pro vzájemné vztahy těchto tvarů, ale také pro další procesy, které z těchto parametrů vychází. Tímto způsobem zkoumám vztah mezi vazbou obraz – zvuk, jenž byl zadáním pro tento semestr. 

 

Pakliže bych se zabývala pouhým algoritmickým přepisem vztahu obrazu a zvuku, docházela bych k předvídatelným výsledkům. Zapojení algoritmů do systému však umožňuje vzniknout dalšímu, neočekávanému řádu. Tento řád je určen interakcí mezi divákem náhodně nakreslenými tvary, kdy vznikají spontánní emergentní jevy, jenž připomínají živé ekosystémy a projevují určitou inteligenci. Komplexní systémy jsou také využívány i v jiných oblastech jako například matematika či přírodní vědy, aby dosáhly nových poznatků ve zkoumání – některé procesy probíhající v živých organismech jsou popsány stejnými rovnicemi jako analogové procesy v technických zařízeních.

 

Tento projekt je zároveň procesem, neboť mě zajímalo experimentovat s různým nastavením parametrů.  Chtěla bych v tom dále pokračovat a rozvinout ve svém systému parametry, abych mohla performativně pracovat se svojí kresbou.

 

POPIS SYSTÉMU

V tomto prostředí se síťovým charakterem simuluji parazitní chování kresby, která je pomocí matematického zápisu přepsána na agenta. Jednotlivé prvky systému mezi sebou řeší společné problémy, které přesahují znalosti a možnosti každého z nich. Jednotlivý agent vyjadřuje zvuk jiným způsobem, a to v závislosti na své velikosti, intenzitě linky a komplexnosti tvaru. Na základě velikosti se mění výška frekvence, intenzivnější přítlak na grafickém tabletu ovlivňuje intenzitu zvuku a složitost tvaru určuje, zda se nakreslený agent stává parazitem či hostitelem.  Zároveň se parazit a hostitel odlišuje barvou a typem zvuku.

 

Po počátečním vstupu diváka se aktivuje systém, kdy méně komplexní agenti parazitují na komplexnějších a tím jim ubírají intenzitu zvuku, včetně intenzity linky. Zároveň paraziti intenzitu přebírají, a tak prodlužují svoji životnost. U interakci může dojít až k úplnému oslabení organismu, kdy jedinec zmizí ze systému. Závislosti nejsou lineární a obsahují specifické odchylky. Po technické stránce jde o systém agentů, kteří se mezi sebou neustále porovnávají.

 

THROUGHOUT THE LINES from Alžběta Chmelíková on Vimeo.