Myt_alita

ÚKOL 5
MÝTUS A REALITA

Vytvoř knihu s textem a obrazem, která bude tvou
reakcí na téma Mýtus a realita.
— výstupem bude kniha (ne elektronická)
min. o 48 stranách v min. nákladu 3 ks
— formát libovolný
— zadání na 4 týdny od 26/4do 24/5

Žádné číslo mobilního telefonu, které je aktivní, nemů-
že být přiděleno novému uživateli. Web factcheck.org
ověřuje vyřčená fakta. Vantablack je nejčernější černá

barva na světě. Auta 95% svého času stojí. Veškeré in-
formace, které obsahuje blok zařazený do blockchainu,

bude obsahovat už navždy. Je předpověď počasí mýtus
nebo realita?

 

Myt_alita

KP_LS_2016/2017_3. ročník

Realita může být pojata jako verifikovaný průsečík mnoha množin subjektivních zkušeností. Jinými slovy každý jedinec vnímá své okolí jiným způsobem, avšak oblast vzájemného překrytí tohoto vnímání je do značné míry brána jako objektivní, reálná. Mýtus se v tomto vymezení vznáší jak nad subjektivní, tak nad objektivním pojetím jako fantom bez příslušnosti. Ke svému působení využívá objektivuzijících postupů a funkcí, aby docílil efektu, který dopadá na subjetivní sféru lidského vnímání. A právě o tom, jak mýtus parazituje na realitě, jaké využívá prostředky a především do jaké míry dokážeme mýtům podlehnout a být jimi ovlivněni, pojednává tato kniha.

Struktura, kterou tato kniha využívá, se podobá tzv. gamebookům. Spíše než o klasické vyprávění, které je možné číst lineárně, se jedná o epizodickou textovou hru, ve které je při zvratu či při jednání postavy nabídnuta možnost volby dalšího směřování; tato volba má vždy adekvátní dopad na svět vyprávění a vede tak k variabilitě příběhovosti, což ústí v několik možných konců. Tato forma je ve své podstatě analogií k tomu, jakým způsobem zpracováváme informace v naší realitě a poukazuje na možnost volby, možnost rozhodnutí se. Jedná se o jakýsy nahodilý řád algoritmů, jejichž návaznost je podmíněna nevratným výběrem.

V knize je využito hoaxů, tedy klamných, zpráv urban legends i klasických mýtů spojených s městem Brnem. Mýtům, jako je například ten o stvoření světa, již něvěříme, jelikož jsou vyvráceny a jsou tedy demýtizovány, nicméně v současné společnosti rezonuje nový, moderní typ mýtu jako je například urban legends či tzv. hoax; tyto mýty se díky zrychlenému mediálnímu přítoku informací takříkajíc na jedno kliknutí šíří mnohem rychleji, ale především způsob a prostředek jejich podání je často k nerozeznání od způsobů a prostředků, které nám přináší skutečné inforamce o realitě. Také proto se mezi mýty v knize objevují skutečné události, které ale svým vyzněním mohou svádět k mýtickému výkladu.

Celý příběh je zasazen do reálných kulis města Brna – tento postup má autentizační funkci; snaží se čtenáře přesvědčit, že mnohé z vyprávění je skutečností a navodit tak efekt reálného. Druhou funkcí těchto kulis je možnost přenosu virtuálního prostředí textové hry do skutečných kulis, kdy na exponovaná místa v knize se mohu pomocí QR kódu reálně osadit jednotlivé epizody a možnosti volby – hra se tak přenáší do skutečného prostředí města a čtenář prochází stejnými místy jako postava v knize.

 

page2image20568

Myt_alita from Alžběta Chmelíková on Vimeo.